Wat als ik het niet eens ben met de school over extra hulp of overplaatsing op een andere school?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jij en de school iets anders vinden. Jij ziet je kind thuis, ziet hoe het zich voelt en luistert naar wat het vertelt over school. De leerkracht ziet jouw kind alleen op school. Deze situaties kunnen anders zijn. Ook kan het zijn dat jij en de school anders denken over wat je bij jouw kind ziet. Probeer wat jij ziet en wat de school ziet met elkaar te bespreken. Wat is er volgens jou aan de hand? En wat ziet de school? Probeer uit te vinden waar jij en school hetzelfde over denken en op welke punten jullie iets anders vinden. Luister zo goed mogelijk naar elkaar. Probeer elkaar beter te begrijpen. Besef dat jullie allebei, school en ouders, het beste willen voor jouw kind. Kinderen en jongeren hebben ook het recht om mee te praten en hun mening te geven.
Wat als ik er samen met school echt niet uitkom?
Bespreek zo rustig mogelijk jouw punten. Probeer ook te luisteren naar de punten van de docent of mentor. Kinderen en jongeren hebben ook het recht om mee te praten en hun mening te geven. Probeer samen te kijken hoe je verder kunt. Soms helpt het om niet verder te praten over het verschil van mening, maar wel over hoe jullie samen tot een oplossing kunnen komen. Het kan helpen om de volgende keer een deskundige bij het gesprek te vragen. Of de mentor, zorg- of ondersteuningscoördinator of de teamleider. Misschien helpt het om het gesprek verder door te laten gaan met iemand erbij die jij vertrouwt en jou kan steunen en kan meedenken.
Heb je in een gesprek met school het gevoel dat jij, of je kind, niet goed wordt begrepen? Of dat er niet naar jou wordt geluisterd? Probeer dan rustig te blijven. Vraag om het gesprek even te onderbreken. Probeer rustig je gevoel uit te leggen. En vraag ook hoe het voor je gesprekspartner voelt. Soms ga je elkaar hierdoor beter begrijpen. Voel je dat je tijdens het gesprek heel boos wordt of erg verdrietig? Dan kan het zijn dat het je niet goed meer lukt om verder te praten. Vraag dan om een pauze. Probeer uit te leggen waar je zo boos of verdrietig van wordt. En vraag ook wat de school van jouw zorgen vindt.
Blijf je er samen niet uitkomen? Ook niet met hulp van iemand van het ouder- en
jeugdsteunpunt? Ga dan een gesprek aan met het schoolbestuur. En met het samenwerkingsverband. Als dat ook niet helpt, kun je een onderwijsconsulent vragen om mee te denken over wat een passende oplossing zou kunnen zijn. Elke school heeft een klachtenprocedure. Daarin staat hoe je een klacht kunt indienen. In de schoolgids staat meestal hoe je een klacht in kunt dienen bij de klachtencommissie. En wie er in de commissie zitten. De klachtencommissie moet binnen vier weken reageren op jouw klacht met een advies aan de school. De school is niet verplicht om te doen wat er in het advies staat.
Wanneer je een ernstig verschil van mening hebt met het schoolbestuur en je komt samen niet tot een oplossing, kun je soms terecht bij de Geschillencommissie Passend Onderwijs (gpo). Bijvoorbeeld als de school jouw kind (die extra hulp nodig heeft) weigert. Of als je kind is verwijderd van school, of als er een ernstig meningsverschil is over het ontwikkelingsperspectief (OPP) van jouw kind. De commissie onderzoekt de melding en doet een uitspraak. Het schoolbestuur is niet verplicht het advies van de geschillencommissie op te volgen.
Met welke personen kan ik te maken krijgen als ik het niet eens ben met de school, of als mijn kind misschien naar een andere school moet?
Het kan zijn dat je het niet eens bent met de school over de hulp voor jouw kind, over welke school (wel) passend is of bij een overgang naar een andere school. Je kunt dan te maken krijgen met de leerplichtambtenaar (lpa), de jeugdarts of de gemeente. Misschien kan je kind tijdelijk niet (elke dag) naar school. Kinderen zijn in Nederland leerplichtig. Als ze (tijdelijk) niet naar school gaan, of kunnen, vraagt de school soms de gemeente, de leerplichtambtenaar en/of de jeugdarts om mee te denken over een oplossing. Lees hierover meer bij de vragen ‘Wat doet de leerplichtambtenaar (lpa)?’ en ‘Wat doet de jeugdarts?’ meer bij de vragen ‘Wat is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV)?’ en ‘Wat als ik het niet eens ben met plaatsing op voortgezet speciaal onderwijs?’
Wat doet de leerplichtambtenaar (lpa)?
De leerplichtambtenaar is in dienst van de gemeente. De leerplichtambtenaar controleert of kinderen wel naar school gaan. Ouders kunnen bij de leerplichtambtenaar in sommige gevallen vrijstellingen en ontheffingen aanvragen. Als er problemen zijn met naar school gaan, kan de leerplichtambtenaar een leerling, ouders en de school helpen bij het zoeken naar oplossingen. Ook kan de leerplichtambtenaar een proces-verbaal opmaken als een leerling spijbelt of helemaal niet staat ingeschreven op een school. Elke gemeente heeft minstens één leerplichtambtenaar in dienst.
Wat doet de jeugdarts?
De school of de ouders kunnen contact opnemen met de jeugdarts als het niet goed gaat met een kind. De jeugdarts kan ook gevraagd worden om mee te denken als een kind naar voortgezet speciaal onderwijs (vso) gaat, of als een kind tijdelijk niet (elke dag) naar school kan. De jeugdarts kan meedenken en adviezen geven. Als je kind een eigen behandelaar heeft, kan de jeugdarts daar contact mee opnemen. De jeugdarts heeft beroepsgeheim en mag informatie over jouw kind niet delen met de school zonder jouw toestemming, en vanaf 16 jaar niet zonder die van je kind.
Wat is passend onderwijs?
Hoe gaat de overgang van de basisschool naar de middelbare school?
Wanneer gaat mijn kind naar de middelbare school?
Hoe vind ik een school die bij mijn kind past?
Hoe meld ik mijn kind aan op een school?
Kan ik mijn kind bij meer scholen aanmelden?
Kan ik mijn kind zelf aanmelden bij een school voor voortgezet speciaal onderwijs (vso)?
Welke regels zijn er voor het aanmelden van mijn kind in onze regio?
Wat gebeurt er als ik mijn kind aanmeld op een school?
Wanneer schrijft de school mijn kind in?
Wat voor hulp kan ik van een school verwachten?
Hoe weet de school welke hulp mijn kind nodig heeft?
Wat is een schoolondersteuningsprofiel (SOP)?
Wat is een ondersteuningsplan?
Is een diagnose nodig voor (extra) hulp?
Mijn kind heeft basisondersteuning nodig. Hoe werkt dat?
Wat is extra hulp/ondersteuning?
Mijn kind heeft extra hulp/ondersteuning nodig. Hoe werkt dat?
Hoe praat ik met school over extra hulp/ondersteuning?
Wie houdt zich op school bezig met extra hulp en passend onderwijs?
Wat als het niet lukt om de hulp voor mijn kind te organiseren?
Wat betekent handelingsverlegen?
Wat als mijn kind tijdelijk niet (elke dag) naar school kan?
Hoe werk ik goed samen met school?
Welke informatie moet ik delen met school? En school met mij?
Mag de school met mijn kind praten zonder dat ik daarbij ben?
Moet ik verslagen van onderzoeken van mijn kind ook aan school geven?
Met wie mag school informatie over mijn kind bespreken?
Mag ik school vragen om informatie over mijn kind?
Heb ik toestemming van mijn kind nodig om informatie van school te krijgen?
Ik ben het niet eens met informatie in het dossier van mijn kind. Wat kan ik doen?
Wat als mijn kind jeugdhulp nodig heeft op school?
Wat als mijn kind (misschien) een andere school nodig heeft?
Wat als mijn kind (misschien) een andere school nodig heeft?
Wat is een onderwijskundig rapport (OKR)?
Wat is voorgezet speciaal onderwijs (vso)?
Hoe gaat het examen in het voortgezet speciaal onderwijs?
Wat is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV)?
Wat als ik het niet eens ben met de plaatsing op voortgezet speciaal onderwijs?
Kan mijn kind terug naar een gewone school, en hoe werkt dat?
Wat als mijn kind naar een (gespecialiseerde) school gaat die ver weg is?
Wat als ik het niet eens ben met de school over extra hulp of over plaatsing op een andere school?
Begrippenlijst
Contact Ouder-jeugd Steunpunt
Dinsdag en donderdag: 09.00 - 12.00 uur